Notice: Undefined variable: html in /home/sibenski/new/wp-content/plugins/wp-author-box-lite/core/functions.display.php on line 279

Šibenčanin Damir Barišić vojni je pilot Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i vođa akro grupe ‘Krila Oluje’, u čijem smo spektakularnom nastupu nad kanalom Svetog Ante nedavno uživali. U razgovoru s Damirom doznali smo što ga je motiviralo na odabir letačke karijere i kako se nosi sa zahtjevima profesije.

Kad ste se počeli baviti letenjem? Odakle želja za tim pozivom?

Letenjem sam se počeo baviti 1996. godine kada sam pristupio Selekcijskom letenju kao kadet Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, nakon završene prve godine Fakulteta prometnih znanosti (VII stupanj smjer aeronautika-vojni pilot). Želja za pozivom vojnog pilota javila se još tijekom osnovne škole kada sam krajem osamdesetih postao član aerokluba Šibenik. Ta želja se posebno isprofilirala nakon što sam imao prigodu gledati veliki aeromiting održan na aerodromu Pleso u Zagrebu 1988. godine kada je i premijerno prikazan avion MiG-29 iz sastava tadašnjeg ratnog zrakoplovstva. Nakon toga nije bilo nikakvih dvojbi oko toga što želim raditi u životu. Uskoro su ratna zbivanja te želje bacile u drugi plan, srednju školu smo proveli u skloništima nakon čega smo se mi Šibenčani zbog kašnjenja mature, kao i drugi maturanti iz ratom zahvaćenih područja, mogli upisivati na jesenskim rokovima isključivo na one smjerove na kojima je još bilo mjesta. Kad sam, već kao student prve godine cestovnog prometa, 1994. godine doznao da postoji školovanje vojnih pilota u okviru Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane, prijavio sam se odmah na sljedeći rok za liječničke preglede. Po uspješnom završetku školovanja i stjecanju zvanja Nastavnika letenja od 2001. godine pa sve do danas to je bio i ostao moj primarni posao– stvaranje budućih generacija pilota HRZ i PZO. Tijekom svoje karijere ostvario sam preko 1.900 sati naleta u ulozi pilota, nastavnika letenja, probnog pilota i pilota akro grupe.

sv. nikola

Kada je počela priča s akro grupom ‘Krila oluje’?

Sve je započelo 2004. godine kada je pukovnik Miroslav Franjić, tada jedini aktivni pilot HRZ s prethodnim iskustvom letenja u akro grupi bivše države, okupio grupu od četiri pilota koji su izveli akrobatski nastup u formaciji od četiri aviona u Zadru u srpnju 2004. godine, na ceremoniji otvaranja Europskog prvenstva u jedrenju. Godinu dana kasnije ta ista grupa predstavljena je javnosti kao akrobatska grupa ‘Krila Oluje’ prigodom obilježavanja desete obljetnice vojno-redarstvene operacije ‘Oluja’ po kojoj je grupa i dobila ime. Imao sam tu privilegiju i čast biti jedan od članova originalne postave Krila Oluje (Franjić, Barišić, Doboš, Joković). U akro grupi sam se zadržao 8 godina na različitim pozicijama pratitelja te poziciji vođe od sredine 2008. godine. Tijekom proteklih deset godina Krila Oluje letjela su s osam različitih postava kroz izmjene pilota svakih godinu do dvije dana.

Neočekivani nedavni odlazak posljednje, sedme postave pilota ‘Krila Oluje’ iz sastava HRZ doveo je do potrebe za mojim povratkom i ponovnim preuzimanjem grupe u cilju osposobljavanja nove postave za javne nastupe na razini kvalitete po kojoj smo i postali svjetski poznati. Sa zadovoljstvom mogu reći da je obuka novih članova protekla iznimno kvalitetno i sigurno, iznad i brže od svih očekivanja, čemu su doprinijela i trojica pilota iz bivše postave koji su ostali dva mjeseca duže i nesebičnim prenošenjem znanja novim članovima meni uvelike olakšali posao.

Nakon dva mjeseca obuke s prva četiri pilota imali smo prvi nastup već 1. svibnja 2015. povodom obljetnice vojno redarstvene operacije Bljesak, a evo do sad smo u novoj postavi zabilježili ukupno 5 nastupa, uključujući i ovaj posljednji u Šibeniku u okviru 55. Međunarodnog dječjeg festivala. Ukupno sam do sada sudjelovao na 89 javnih nastupa Krila Oluje u zemlji i inozemstvu, od čega 54 nastupa na poziciji vođe ‘Krila Oluje’.

VELIKA ČAST I PRIVILEGIJA

Koja je uloga voditelja ‘Krila oluje’?

barišić

Uloga vođe ‘Krila Oluje’ je dvostruka. Na zemlji vođa ima odgovornosti u svakodnevnom radu u obliku komunikacije i predstavljanja grupe, organizacije i planiranja letova. U zraku vođa leti na svojoj poziciji broja jedan na čelu formacije i odgovoran je za kvalitetnu i sigurnu provedbu letova. Pratitelji u akro grupi svoju poziciju održavaju u odnosu na zrakoplov vođe i stoga je od iznimnog značaja da vođa grupe leti na način koji će omogućiti pratiteljima sigurno i kvalitetno održavanje formacije. Pojednostavljeno rečeno, od pozicije vođe prema vanjskim pozicijama pratitelja odgovornost se smanjuje, a količina znoja povećava. S letačke strane, meni je osobno veći izazov bio taj period kada sam letio na različitim pozicijama pratitelja, ali s druge strane, pozicija vođe ‘Krila Oluje’ za mene predstavlja ogromnu čast i privilegiju. Stoga mi ovaj neočekivani povratak u grupu kao novi/stari vođa nije uopće teško pao, već sam pronašao svoj novi izazov i priliku za dokazivanje i s ovom mladom postavom.

Kako izgleda obuka postave ‘Krila oluje’?

Održavanje razine uvježbanosti pilota akro grupe provodi se kroz redovito uvježbavanje programa nastupa. Nakon što zapovjednik 93. zrakoplovne baze Zadar odobri program za izvođenje u javnosti, piloti akro grupe se uvježbavaju sukladno procjeni vođe grupe. U praksi je to jedan let svakih tjedan do dva, uz nešto intenzivnije letenje u tjednu neposredno pred sam nastup kada grupa leti najmanje jednom dnevno. U usporedbi s drugim akro grupama u svijetu riječ je o manjem broju naleta, ali osnovna razlika je u tome što su mnoge svjetske akro grupe ustrojene kao zasebne eskadrile čiji se piloti bave isključivo uvježbavanjem i izvođenjem programa nastupa. Nama je letenje u akro grupi samo manji dio svakodnevnog posla. Trenažni letovi akro grupe najčešće se izvode na način da se u punom sastavu izvodi puni program nastupa koji traje oko 23 minute, a ponekad se uvježbava samo dio formacije ili samo dio programa nastupa.

Avionom na kojem letimo smo iznimno zadovoljni jer je riječ o jednom o najboljih aviona u svojoj klasi. Njegova prvenstvena namjena je obuka vojnih pilota, mada u nekim zrakoplovstvima postoje i naoružane verzije za blisku zračnu potporu kopnenim snagama. Laici ga podcjenjuju iz razloga što vide elisu i vesele boje, ali riječ je o vrhunskom vojnom avionu za obuku koji je jedan od najkorištenijih vojnih zrakoplova za temeljnu i naprednu letačku obuku vojnih pilota u svijetu. Srce aviona je mlazni motor koji pogoni četverokraku elisu od 950 konjskih snaga, zahvaljujući kojem može dostići oko 600km/h stvarne brzine, a putna brzina na većoj visini i uz povoljan vjetar može biti i preko 800km/h.

Druže li se piloti i privatno?

piloti

Iako svakodnevno provodimo najmanje 8 sati zajedno na poslu, ipak smo se često znali okupiti na obiteljskim okupljanjima i povodom određenih obljetnica i dječjih rođendana. To je bilo posebno izraženo prijašnjih godina jer su piloti u prosjeku imali troje djece pa je i takvih okupljanja bilo dosta, na radost djece. Sadašnja postava se tek oformila, ali vjerujem da će se takva povezanost vrlo brzo razviti iz razloga što su piloti svake akro grupe, pa tako i naše, jedna vrsta obitelji. Život svakog od nas ovisi o onom pilotu koji leti do tebe. To međusobno povjerenje i zajedničke emocije stvaraju jake veze unutar grupe, što je na kraju krajeva i neophodno da bi se postigla idealna usklađenost kako na zemlji tako i u zraku.

REKORDNIH 500 TISUĆA GLEDATELJA

Koliko su zahtjevni nastupi ‘Krila Oluje’?

Zahtjevnost letenja u akro grupi ogleda se prvenstveno u činjenici da formacija od šest aviona međusobno udaljenih svega par metara izvodi složene akrobatske manevre pri brzini od oko 550km/h na svega 100 metara visine. To već dovoljno govori o zahtjevnosti i bez da se ulazi u specifičnosti svakog pojedinog manevra, među kojima ima nekih koje većina drugih grupa u svijetu nije nikad izvodila u svojih pola stoljeća postojanja. Uz to, zahtjevnost je i u tome da se takva vrsta složenog letenja odvija pred ogromnim brojem gledatelja, ali i brojnim kolegama pilotima drugih akro grupa koji će uočiti i najmanju pogrešku koju prosječni gledatelj nikada ne bi uočio. Prosječni broj gledatelja na našim nastupima izvan RH je oko 250 tisuća, a rekord nam je 500 tisuća gledatelja na aeromitingu u Rivoltu 2010. godine. Ne smijemo si ni u jednom trenutku dopustiti greške jer svega metar-dva oko nas je još pet aviona, a ispod nas stotine tisuća gledatelja. Kada se to sve skupa odvija u složenim meteo uvjetima, onda se cijela priča i dodatno komplicira. Primjera radi, nastup u Šibeniku prošlog vikenda izvršen je u vrlo zahtjevnim vremenskim uvjetima, jer je jaka tramontana stvarala snažnu turbulenciju na maloj visini u šibenskom zaljevu pa smo morali letjeti nešto dalje od rive i na većoj visini kako bi nastup uopće bio izvediv. Ipak, mislim da je na kraju nastup ipak odrađen vrlo kvalitetno i na obostrano zadovoljstvo i pilota i publike koja se okupila na rivi.

Iako su neki manevri koje izvode ‘Krila Oluje’ prava rijetkost u svijetu, zbog čega smo i stekli svjetsku reputaciju, potpuni i još jači vizualni dojam mogao bi se upotpuniti i dimnom instalacijom. Nadamo se da ćemo i to uskoro imati i tako biti još atraktivniji za gledatelje.

Koje  zdravstvene uvjete mora ispunjavati vojni pilot?

unnamed2

Inicijalni liječnički pregled kandidata za poziv vojnog pilota preduvjet je za dolazak na selekcijsko letenje te kasniji upis na Fakultet prometnih znanosti. Nakon tog inicijalnog pregleda, svake godine se minimalno jedan put provode redovni liječnički pregledi, a njihov broj po potrebi može biti i veći. Redovni pregledi su ipak nešto kraći zato što se određeni specijalistički pregledi ponavljaju svakih nekoliko godina te ih nije potrebno raditi na svakom pregledu (psihomotorika, vidno polje i slično) Ukratko rečeno, vojni pilot trebao bi biti apsolutno zdrav uz iznadprosječne psihomotoričke sposobnosti. Naravno, zdravstveni zahtjevi ovise i o tipu zrakoplova pa su tako zdravstveni kriteriji za nadzvučne borbene avione najstroži, dok se na helikopterima i zrakoplovima sa višečlanom posadom ipak mogu tolerirati određena minimalna odstupanja do kojih u svakom slučaju dolazi kod svih pilota tijekom karijere.

Kad je u pitanju obrazovanje, osnova za stjecanje zvanja Vojnog pilota HRZ i PZO je uspješan završetak studija aeronautike, smjer vojni pilot i završetak Temeljne časničke izobrazbe, s obzirom da vojni piloti završetkom školovanja stječu i časnički čin poručnika HRZ i PZO. Tijekom svoje karijere vojni piloti, kao i svi drugi časnici Oružanih snaga RH, upućuju se na različite razine dodatne vojne izobrazbe kao što su Napredna časnička izobrazba, Zapovjedno stožerna škola, Ratna škola, i tako dalje.

Što se samih letačkih zadaća tiče, osposobljavanje se provodi unutar samih letačkih postrojbi, odnosno eskadrila, kroz različite vrste letačkih obuka. Njihovim uspješnim završetkom, piloti stječu određena dodatna zvanja i ovlaštenja te osposobljenja. Dodatna letačka zvanja su Nastavnik letenja, Instruktor letenja, Inspektor letenja, Kapetan zrakoplova, Probni pilot te Pokusni pilot.

S kojim se sve preprekama susrećete u radu?

formacija

Za sve pilote, pa tako i za nas koji letimo u akro grupi, najčešće prepreke su meteorološka situacija, zdravstveno stanje i ispravnost zrakoplova.

Što se tiče vremenskih uvjeta, imamo sreću što letimo na zadarskom aerodromu koji svojom pozicijom i općenito klimatskim značajkama podneblja omogućuje vrlo veliki broj povoljnih dana za letenje tijekom cijele godine. Stoga ne čudi što se na ovom aerodromu obučavaju vojni piloti već više od pola stoljeća.

Zdravstveno stanje pilota u pravilu i nije toliko često prepreka zato što su vojni piloti pažljivo selektirani, a i sam način života i zahtjevni uvjeti rada pilote održavaju u odličnoj psihofizičkoj kondiciji. Naravno, ni mi nismo imuni na uobičajene sezonske viruse, prehlade, a za sve ostalo od iznimne su važnosti redoviti liječnički pregledi.

Ispravnost zrakoplova je ključni preduvjet provedbe letačkih zadaća. Avioni prolaze redovite godišnje preglede, a naši zrakoplovni tehničari ulažu svakodnevan trud u održavanje zrakoplova. Ono što je najbitnije je vrlo visoka razina sigurnosti letenja, pa tako možemo istaknuti primjer od čak 50 tisuća naleta koje smo do ove godine ostvarili na avionima PILATUS PC-9M, u Eskadrili aviona 93. zrakoplovne baze , bez ijednog izgubljenog aviona i ozbiljnijeg oštećenja.

Kojim se rizicima izlažete u poslu?

O rizicima posla ne razmišljamo previše u smislu da bi nas to opterećivalo. Mi svoj posao doživljavamo kao i što svatko drugi doživljava svoj posao. Možda zvuči čudno, ali mi smo jednako napeti, ili bolje rečeno opušteni, dok letimo jedan iznad drugoga, na svega par metara udaljenosti kao što je napet bilo tko drugi na svom radnom mjestu. Naravno, organizam trpi velika naprezanja i napore što ostavlja traga, ali psihološki gledajući, malo gdje smo tako zadovoljni i bezbrižni kao u avionu za vrijeme leta. Određena ograničenja se očituju u činjenici da je poziv vojnog pilota zanimanje koje se živi 24 sata dnevno, samim tim što uvijek postoji mogućnost da zazvoni telefon i budeš pozvan na posao. To je posebno izraženo kad su u pitanju posade u pripravnosti za potrebe zaštite zračnog prostora, protupožarnih letova, medicinskih letova ili letova za potrebe obalne straže.

OSTVARENJE DJEČAČKIH SNOVA

Jeste li zadovoljni poslom? Biste li ga preporučili novim generacijama?

Sa svojim poslom, ili bolje rečeno pozivom, sam zadovoljan jer je taj poziv bio i ostao ostvarenje mojih dječačkih snova. Za mene osobno ne postoji izazovnije i ljepše zanimanje i u tom smislu svakako bih ga preporučio. Užitak i ljepota letenja se teško može opisati, upravo stoga već više od 60 godina u svijetu i postoje aeromitinzi i akro grupe, kako bi se kroz njihove nastupe pokušalo ljepotu i vještinu letenja približiti općoj populaciji te na taj način i neke od njih privući da jednog dana postanu piloti.

Kako komentirate odlazak hrvatskih vojnih pilota u inozemstvo?

Odlazak pilota akro grupe kao i drugih kolega koji su otišli proteklih desetak godina iz sustava može se promatrati na globalnoj ili nacionalnoj razini. Na globalnoj razini riječ je o trendu s kojim se već duži niz godina suočavaju i sva druga ratna zrakoplovstva u svijetu. Porastom zrakoplovnog prometa raste i broj zrakoplovnih kompanija pa samim tim i potražnja za pilotima. Vojni piloti su uz to posebno na cijeni zbog svog strogog selekcijskog procesa te vrhunskog i skupog procesa obuke. Vrlo mali broj država je u stanju konkurirati uvjetima koje vojni piloti mogu dobiti izvan vojnog sustava te se svi na globalnoj razini suočavaju s problemom privlačenja novih i zadržavanjem postojećih pilota u sustavu. Jednostavno, piloti su dio tržišta rada i imaju svoju visoku tržišnu vrijednost. Uzimajući u obzir sve navedeno, odljev pilota je u jednu ruku i očekivan i neizbježan. Kao sustav se moramo dodatno truditi i poduzeti sve u okviru naših mogućnosti da najkvalitetnije pilote što duže zadržimo te istovremeno privučemo i školujemo dovoljan broj novih pilota koji će nadomjestiti onaj prirodni odljev pilota iz sustava. Što se konkretno šestorice bivših pilota akro grupe tiče, s gotovo svima njima sam letio u sastavu grupe i predvodio ih na skoro 50 javnih nastupa. Mogu im se samo zahvaliti na svemu što su dali za grupu i HRZ općenito, te poželjeti puno uspjeha u budućoj karijeri. Na mlađima ostaje odgovornost da svojom kvalitetom i predanim radom vrate ‘Krila Oluje’ na mjesto koje smo dosadašnjim radom osigurali u svjetskim zrakoplovnim okvirima. Sudeći po do sada pokazanom i ostvarenom – na najboljem su putu da to i ostvare. Već nakon samo dva-tri mjeseca dosegli su razinu zahtjevnosti programa nastupa iz sezone 2010./2011. Rezultat je to neupitne kvalitete i potencijala koji imaju, ali i ogromne motivacije.

Je li istinita priča o neodoljivosti pilotskih uniformi ženama?

Ovdje vas moram razočarati: vojni piloti u svojim letačkim kombinezonima prije svega lete i provode vrijeme na radnom mjestu. Vrlo su rijetke prigode da se piloti mogu vidjeti u letačkim kombinezonima u javnosti, a i vjerujte mi da ti letački kombinezoni nisu uopće toliko neodoljivi nakon par sati akrobacija i nekoliko litara znoja koji se za to vrijeme prolije. Ali ostavljam za pravo damama da im i dalje budu neodoljivi…

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.