Notice: Undefined variable: html in /home/sibenski/new/wp-content/plugins/wp-author-box-lite/core/functions.display.php on line 279

Ivan i Jure Urem, vlasnici Navarcha, uspješni su projektanti u brodogradnji, čiji sat rada vrijedi 30 eura. Da su u SAD-u, Norveškoj ili Njemačkoj, vrijedio bi 100, ali to ih ne muči, to im je konkurentska prednost, piše Forbes.

Nama Amerika može biti u Šibeniku, kažu vlasnici šibenske tvrtke Navarch, braća Ivan i Jure Urem, koji su odlučili da će se projektiranjem u brodogradnji baviti u domovini, za razliku od svojih kolega sa studija brodogradnje na zagrebačkom FSB-u, kojih se osamdeset posto razasulo svuda po svijetu, a najviše ih je u središtima off shore industrije SAD-u i Norveškoj, industrijski razvijenoj Njemačkoj, Saudijskoj Arabiji, Koreji i Kini.

navarch2

“Sat rada projektanta u brodogradnji u Hrvatskoj je oko 30 eura. U Sjedinjenim Državama, Norveškoj i Njemačkoj 100, u Italiji oko 70, a u Kini i Indiji 15 do 17 eura, kao i u istočnoj Europi. Nedvojbeno je da smo konkurentni i imamo odličnu poziciju. Cijena od 30 eura po radnom satu u Hrvatskoj znači dobar posao”, ističe 27-godišnji inženjer brodogradnje Jure Urem, koji se bavi vrlo zahtjevnim 3D projektiranjem i modeliranjem brodova. “Korekcije se u 3D projektiranju unose satima, a u 2D projektiranju za ispravljanje pogrešaka dovoljno je nekoliko minuta”, dočarao nam je taj dio svojeg posla.

Projektiranje u brodogradnji perspektivan je posao koji, prema mišljenju braće Urem, i u Hrvatskoj ima budućnost. Da bi se dobio neki veći i zahtjevniji posao, potrebno je biti globalno prepoznaljiv, a to se stječe sudjelovanjem u velikim brendiranim projektima. “Od kolega koji rade u svijetu ne možemo očekivati mnogo jer ih većina u velikim kompanijama obavlja samo jedan segment posla i usko su specijalizirani. Mi u Navarchu moramo raditi sve”, kaže Jure Urem, koji je diplomirao na zagrebačkom Fakultetu strojarstva i brodogradnje, a prvo radno iskustvo stekao u jednoj riječkoj tvrtki koja nije zaživjela na tržištu. Stariji brat, 38-godišnji Ivan, također inženjer brodogradnje i nekadašnji diplomant istog fakulteta, iskustvo je stjecao u Viktoru Lencu, pulskoj Helli te NCP Remontnom brodogradilištu, prvo kao projektant, a onda i kao voditelj projekata. Kad je skupio određeno iskustvo, odlučio je osnovati tvrtku Navarch, u kojoj mu se priključio i mlađi brat Jure. Njihova je tvrtka mala, ali radi različite tipove poslova te nije usko specijalizirana i upravo je to ono što smatraju njezinom prednošću.

navarch

“Nakon epizode s NCP-om imao sam ponude i u Hrvatskoj i izvan nje, ali odlučio sam pokrenuti vlastiti posao. Odlučio sam ostati ovdje iako sam tada bio dobio vrlo dobru ponudu jedne inozemne tvrtke. Uz mene i brata Juru, u tvrtki odnedavno radi još jedan kolega inženjer iz Zadra. Ako se nešto loše dogodi u našoj struci, nas trojica u roku od mjesec dana možemo naći kvalitetan i odlično plaćen posao u inozemstvu. Osim u nekoliko tvrtki u Hrvatskoj, alternativa nam je raditi u nekom domaćem brodogradilištu i biti poprilično potplaćeni”, kaže Ivan Urem.

Prednost je Hrvatske, ističe, što joj je ostao know how u projektiranju. “I dalje imamo odlične projektante unatoč tome što naša brodogradilišta u usporedbi s kineskima i korejskima nisu konkurentna kad je riječ o novogradnji”, dodaje direktor Navarcha, koji je u projektiranju brodova razvio širok spektar poslova te stekao značajne reference u inozemstvu. “Izradili smo, primjerice, kompletan projekt za gradnju radnog katamarana koji opskrbljuje ribogojilišta u Norveškoj, a od onih koji se rade u nekoliko hrvatskih brodogradilišta za norveške naručitelje razlikuje se po većim dimenzijama – petnaest puta osam metara. Sagrađen je u norveškom brodogradilištu Moen Marin, koje velik dio poslova daje vanjskim partnerima. Osim toga, redizajnirali smo im postojeće projekte te izradili kompletnu dokumentaciju za te brodove. Naručili su nam i izradu dijela projekata za malo kraće, 13-metarske brodove te dio dokumentacije. Osim što projektiramo čitave brodove, katkada radimo i samo pojedine segmente za velike projektne biroe. Postoji nekoliko tvrtki, poput riječkog Navis consulta u većinskom vlasništvu Rolls-Roycea, koje rade projekte za velike i složene brodove. Riječ je o inženjerski možda najboljoj tvrtki u Hrvatskoj. Za nju posljednja tri mjeseca radimo određene segmente projekta. Mi smo im kooperanti, a svi njihovi projekti vezani su za velike inozemne tvrtke”, ističe Ivan Urem.

Iako rade različite poslove, u Navarchu tvrde da su im temeljni biznis velike jahte. “U tom dijelu radimo projekte za dvije hrvatske uspješne tvrtke – šibenski Capax i riječku Lavsu. Spomenute dvije tvrtke izvode preinake jahti, a mi im izrađujemo dokumentaciju. Upravo radimo projekte za preinaku jedne 40-metarske ‘ljepotice'”, napominje Ivan.

Cijeli članak pročitajte OVDJE.

IZVOR: Forbes.hr

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.