Notice: Undefined variable: html in /home/sibenski/new/wp-content/plugins/wp-author-box-lite/core/functions.display.php on line 279

Svakodnevno sve više električnih minivozila susrećemo na cestama, a novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama ne spominje ih ni u jednom članku. Romobili, bicikli, monocikli, Segwayi… Električna minivozila imaju svoje prednosti, ali i mane. Razgovarali smo sa šibenskim prometnim stručnjakom Ivanom Kundidom o sigurnosti vozača koji koriste ta vozila, ali i pješaka i ostalih sudionika u prometu.

Ne govori se uzalud da su električna vozila – vozila budućnosti. Izrazito su mali zagađivači okoliša, a pritom na 100 kilometara vozači potroše oko dvije i pol kune električne energije. Ne stvaraju buku, no takva vozila pješaci i drugi sudionici u prometu ne čuju.

– Njihova prednost svakako je smanjeno zagađenje okoliša i brži dolazak do odredišta. Ali isto tako postoje i određeni nedostatci, a najveći među njima su smanjena sigurnost i zakonska indiferentnost. Tezu o smanjenju sigurnosti potkrijepljujem činjenicom da se prije devet godina dogodila nesreća u kojoj je stradao Jimi Heselden, vlasnik tvrtke Segway i jedan od najbogatijih Britanaca, koji je upravo svojim Segwayom upao u rijeku i utopio se. Kao što vidite posljedice upravljanja električnim mikrovozilima mogu biti teške, pa i smrtonosne – smatra Kundid.

Predlaže, stoga, da nadležne institucije propišu obavezno osposobljavanje vozača prilikom kupnje nekog od električnih minivozila, ali da to ne bude novi udar na džep kupca, nego da osposobljavanje bude u cijeni vozila. Isto tako, dodaje Kundid, važno je i propisati obaveznu zaštitnu opremu za vozače.

Ivan Kundid/Facebook

Tko bi kontrolirao ili sankcionirao prekršitelje, pitamo ga.

– Ako bi bilo prekršitelja, onda bi zbog rasterećenja djelatnika MUP-a trebalo ovlastiti djelatnike komunalnog i prometnog redarstva da upozore, a ako je potrebno, i sankcioniraju iste. Prijedlog bi bio da se dozvoli vožnja električnim mikrovozilima samo po biciklističkim stazama odnosno trakama, a zabrani po kolniku zbog sigurnosti njih samih i po nogostupu zbog sigurnosti pješaka. Na mjestima gdje je velika koncentracija pješaka, a gdje nema prostora i biciklističkih staza, trebala bi se zabraniti vožnja na električnim minivozilima i dozvoliti kretanje jedino guranjem vozila pokraj sebe – poručuje Kundid.

S obzirom da se pječaci kreću prosječnom brzinom od pet kilometara na sat, u pješačkim bi zonama trebalo ograničiti brzinu električnih minivozila na 10 kilometara na sat zbog sigurnosti u prometu.

Električna minivozila za Zakon su igra na kolniku

Iz Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) na upit Šibenskog portala o tome kuda bi se trebali kretati vozači električnih minivozila, odgovorili su kako se nad njima primjenjuje članak 124. koji zabranjuje ‘igranje, vožnju dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama na kolniku’.

– Slijedom navedenog, budući da je zabranjeno kretanje romobila kolnikom, romobilom, električnim monociklom ili Segwayom se može kretati samo površinom kojim se kreću pješaci. U ovom trenutku se ne razmatra uvrštenje električnih romobila, električnih monocikla ili Segwaya kao zasebne kategorije vozila, u Zakon o sigurnosti prometa na cestama – piše u odgovoru MUP-a.

Zakon, između ostalog, propisuje da kacige i ostalu zaštitnu opremu moraju imati vozači onih vozila koja moraju biti registrirana.

– Što se tiče bicikala, one nisu registrirane, ali vozači mlađi od 16 godina obavezni su nositi kacigu, dok se vozačima starijim od 16 godina preporuča nošenje kacige – kazala je Marica Kosor, glasnogovornica Policijske uprave šibensko-kninske.

Cestom se, piše u Zakonu, mogu kretati samo ona vozila koja razviju minimalnu brzinu od 30 kilometara na sat. Značilo bi to da je i dijelu električnih minivozila dozvoljeno kretanje cestom jer, primjerice, Citycoco, kako se naziva jedna vrsta električnog skutera koji jako podsjeća na kultni Harley Davidson, postiže brzinu i do 45 kilometara na sat. Bez kacige po Jadranskoj magistrali, takvih situacija očito će biti sve više, a na institucijama je da procijene koliko je to pogubno za vozača i ostale sudionike u prometu…

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.